خسارت ناشی از مورچه های نجار

تفاوت مورچه های نجار با سایر مورچه ها چیست؟

همه مورچه ها تهدیدی برای خانه شما نیستند، اما برخی از این گونه ها، مانند مورچه نجار، می توانند سبب مزاحمت باشند و حتی اگر فرصتی به آنها داده شود می توانند باعث آسیب و خسارت به افراد خانواده شما شوند.

در جهان بیش از 12000 گونه مورچه وجود دارد. مورچه های نجار یکی از انواع متداول مورچه ها هستند. چه چیزی مورچه های نجار را از دیگر گونه های مورچه ای که ممکن است با آنها روبرو شوید متمایز می کند؟ و مهمتر از همه ، چگونه می توانید مورچه های نجار را از خانه خود دور نگه دارید؟ در اینجا آنچه که شما باید بدانید، بیان شده است.

چه چیزی مورچه نجار را متمایز می کند؟

انواع مختلفی از مورچه نجار در دنیا وجود دارد. اگرچه مورچه های نجار در درختان لانه می سازند، با این وجود، این گونه ها می توانند به خانه ها نیز هجوم آورند.

این مورچه ها در هر اندازه و رنگی دیده می شوند. این مورچه های کارگر همچنین دارای یک کمر باریک و فشرده، شاخک های آرنجی (دارای خمیدگی) و یک گره بین شکم و سینه هستند.

مورچه های نجار بارور، بالدار بوده و از نظر اندازه 6 تا 12 میلی متر طول دارند. در طول دوره چند روزه، صدها مورچه مذکر و مونث در لانه به منظور جفت گیری ظاهر می شوند.

آیا مورچه های نجار باعث خسارت می شوند؟

همانطور که از اسم این مورچه ها مشخص است، آن ها برای ساختن لانه های خود، چوب ها را حفاری می کنند، ولی از چوب تغذیه نمی کنند. لانه های اصلی این مورچه ها معمولا در محیط های باز و در درختان و الوار چوبی می باشد. آن ها همچنین لانه هایی را در محیط های داخلی، روی بام ها و چوب ها در محیط مرطوب ایجاد می کنند؛ به همین دلیل این نوع مورچه ها می توانند به چوب های موجود در قسمت های داخلی و خارجی خانه شما آسیب وارد کنند که البته اگرچه این آسیب در بیشتر موارد جزیی است اما می تواند در برخی موارد، شدید هم باشد.

لانه مورچه نجار

چگونه می توانیم از شر مورچه های نجار خلاص شویم؟

اگر در فصل بهار شاهد ازدحام مورچه های نجار بالدار در داخل خانه خود هستید، احتمالاً یک لانه مورچه نجار در خانه شما وجود دارد. در بیشتر اوقات، لانه مورچه ای که در خانه شماست، لانه اصلی کلونی مورچه های نجار نیست. کلونی اصلی مورچه ها می تواند به طول یک زمین فوتبال از خانه شما به دور باشد.

هزاران گونه مورچه در جهان وجود دارد و تعداد انگشت شماری را می توان در داخل خانه شما یافت. خوشبختانه، بیشتر آنها هیچ خسارتی را برای شما ایجاد نمی کنند. با این حال، مورچه های نجار در این میان یک استثناء قابل توجه هستند. همانطور که از نام آنها پیداست، این مورچه ها میل به چوب دارند و اگر راه خود را به خانه شما بیابند، می توانند به ساختمان و فضای بیرونی منزل شما خسارت وارد کنند.

مورچه های نجار به چه شکلی هستند؟

البته اگر قصد جلوگیری از خسارت مورچه های نجار را دارید، باید بدانید که به دنبال چه چیزی باشید. مورچه های نجار از نظر ظاهری می توانند بسیار متفاوت باشند؛ اما به طور کلی، اندازه آنها از 1.5 تا 2.5 سانتیمتر متغیر است و ممکن است در رنگ های مشکی، قهوه ای و قرمز یافت شوند. دو نوع متداول که در خانه ها یافت می شود، به رنگ سیاه هستند.

مورچه های نجار بارور، که "سوارمر" نامیده می شوند، دارای بال بوده و زمانی که در جستجو برای ایجاد کلونی های جدید هستند، در حال پرواز دیده می شوند.

مورچه های نجار را کجا می توانید پیدا کنید؟

در زیستگاه طبیعی خود، مورچه های نجار به دنبال مکان های مرطوب برای لانه سازی هستند. این گونه ها غالباً در چوب های پوسیده مانند درختان مرده، کنده درخت، حفره های درخت یا الوارها مشاهده می شوند.

مورچه های نجار که در خانه ها وجود دارند به احتمال زیاد از کلونی های فرعی هستند. کلونی اصلی آن ها ممکن است به فاصله یک زمین فوتبال یا دورتر از کلونی های فرعی آن ها باشد. به طور معمول، آنها در مناطق مرطوب اطراف پنجره ها و درهای ورودی و همچنین حمام ها، آشپزخانه ها، لوله ها، دریچه های فاضلاب و تهویه های سقفی یافت می شوند. اتاق های زیر شیروانی که به طور مداوم مرطوب هستند و نشتی آب دارند، ممکن است این مورچه ها را به خود جلب کنند.

مانند سایر گونه های مورچه ها، مورچه های نجار تقریباً هر چیزی از جمله سایر حشرات را می خورند؛ بنابراین پرسه زدن آن ها در خانه شما به منظور یافتن مواد غذایی، کاملاً می تواند طبیعی باشد. آنها پروتئین ها، چربی ها و قندها را دوست دارند و از غذای حیوانات خانگی گرفته تا مواد قندی، می تواند آنها را به داخل خانه جذب کند.

مورچه نجار بالدار

ممکن است در فصل بهار در خانه خود، مورچه های بالدار این گونه را ببینید؛ در حالی که کلونی های آن ها در زمستان نیز خفته نخواهند بود. این مورچه ها به طور معمول خواب زمستانی ندارند و می توانند از ماه آذر تا بهمن فعال باشند.

مورچه های نجار چه کار می کنند؟

این یک تصور غلط رایج است، اما مورچه های نجار در حقیقت چوب نمی خورند؛ بلکه آنها چوب را حفر می کنند و در هنگام ساخت لانه های خود تونل هایی را تشکیل می دهند. بسته به تعداد مورچه ها و میزان فعالیت آنها، آسیب وارده از جانب آن ها می تواند از کم تا شدید باشد.

این وابستگی به چوب باعث شده است که مورچه های نجار، به ویژه مورچه های نجار بالدار، معمولاً با موریانه ها اشتباه گرفته شوند. با این حال، تفاوت های مهمی بین این دو گونه وجود دارد. اول اینکه موریانه ها برای زنده ماندن به سلولز نیاز دارند و در واقع چوب می خورند؛ به این معنی که می توانند خسارت بیشتری به خانه و املاک شما وارد کنند. دوم اینکه بال های موریانه از نظر اندازه یکسان هستند، اما مورچه نجار دارای دو بال بزرگ و دو بال کوچک است.

چگونه از شر مورچه های نجار راحت شویم؟

چند گام وجود دارد که می توانید برای از بین بردن مورچه نجار در خانه خود از آن ها استفاده کنید:

* هیزم ها را به دور از خانه خود نگهداری کنید و شاخه ها و الوار را از اطراف ساختمان خود دور کنید.

* شاخه های خشک را هرس کرده و موارد احتمالی را که برای لانه سازی استفاده می شوند، دور کنید.

* درزگیری لوله کشی و نشتی های سقف و بررسی فضای زیر طاق برای رطوبت بیش از حد.

* آب های راکد حاصل از بارش باران را از اطراف خانه خود دور کنید.

* از تعمیر سریع هر گونه نشتی یا مشکلات لوله کشی در خانه، اطمینان حاصل کنید.

* هرگونه مصنوعات چوبی آسیب دیده را فوراً تعمیر نمایید.

اگرچه رعایت این نکات می تواند کمک کننده باشد، خلاص شدن از شر مورچه های نجار بسیار دشوار است. این امر در درجه اول به این دلیل است که ریشه کن کردن آن ها مستلزم از بین بردن هرچه بیشتر کلونی های کوچک آن ها است. به یاد داشته باشید، موارد ذکر شده، برای از بین بردن کلونی های کوچک داخل خانه است؛ کلونی اصلی، به احتمال بسیار زیاد، خارج از خانه است. ولی می توان با استفاده از قویترین سم تخصصی ضد مورچه، این نوع مورچه های مخرب را برای همیشه ریشه کن نمود.

مورچه های نجار مانند سایر گونه های مورچه ها دارای ساختار اجتماعی پیچیده و سیستم طبقاتی هستند. رئیس کلونی، ملکه است. برای رهایی از مورچه نجار، به طور معمول نیاز به از بین بردن ملکه دارید؛ زیرا این کار باعث متوقف ساختن تولید مثل آن ها می شود. برای این کار باید بتوانید ملکه مورچه نجار را شناسایی کرده و بدانید که چگونه می توانید مانع از انتشار آن ها در محل زندگی خود شوید.

مورچه های نجار چگونه هستند؟

مورچه های نجار یکی از بزرگترین گونه های مورچه هستند. اندازه یک مورچه نجار به نوع آن و نقش آن در کلونی بستگی دارد. به طور کلی، طول این مورچه ها بین 3 تا 15 میلی متر اندازه گیری شده است. مورچه های کارگر ممکن است اندازه های بسیار متفاوتی داشته باشند و بسته به اندازه و نقششان "بزرگ" یا "کوچک" شناخته شوند.

مورچه نجار ملکه

چگونه ملکه مورچه نجار را تشخیص دهیم؟

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اغلب افراد به ندرت با ملکه مواجه می شوند؛ به این دلیل که وظیفه کلونی محافظت از ملکه است، بنابراین او بیشتر اوقات در یک لانه چوبی پنهان می ماند.

مورچه های نجار ملکه بسیار بزرگتر از سایر مورچه های موجود در کلونی هستند و طول آنها تا 2.5 سانتیمتر اندازه گیری شده است. اگر ملکه آماده تخم گذاری باشد، شناسایی آن آسان است؛ زیرا بزرگترین مورچه در کلونی است.

کلونی مورچه های نجار ممکن است دارای چندین ملکه باشد. هنگامی که مورچه های ماده به بلوغ تولید مثلی می رسند، بال درآورده و در پروازهای جفت گیری شرکت می کنند که در آن با جنس نر بالدار پرواز می کنند؛ این موارد معمولاً در بهار و تابستان رخ می دهد. پس از جفت گیری، نرها می میرند و ماده ها بال های خود را از دست می دهند و به جستجوی مکان مناسب برای لانه سازی می پردازند. هر ملکه اولین تخم های خود را که معمولاً حدود 15-20 لارو است با استفاده از چربی ذخیره شده در بال های خود، به طور کامل تغذیه می کند. اولین نسل، به کارگران کلونی تبدیل می شوند. آنها سپس وظایف جمع آوری غذا و مراقبت از مورچه های جوان را بر عهده می گیرند. پس از آن، تنها وظیفه ملکه، تخم گذاری خواهد بود.

کلونی مورچه نجار

یکی از منحصر به فردترین جنبه های مورچه های نجار، طرز لانه سازی و ایجاد کلونی است. این مورد همچنین یکی از دلایل اصلی دشوار بودن کنترل آنها است. مورچه های نجار دو نوع لانه یا کلونی ایجاد می کنند: اصلی و فرعی.

لانه اصلی، حاوی ملکه و همچنین تخم و لاروهای کوچک است. لانه های فرعی دارای لاروها و شفیره های بزرگتری هستند. کلونی های اصلی معمولاً در چوب های مرطوب یا پوسیده در نزدیکی منابع رطوبت یافت می شوند، در حالی که کلونی های فرعی ممکن است در محیط های خشک تر هم یافت شوند.

مورچه های نجار که در خانه ها یافت می شوند معمولاً متعلق به کلونی فرعی هستند. این موارد را می توان در مکانهای مختلفی از جمله درب های توخالی، عایق کاری زیر شیروانی، میله های پرده و حفره های کوچک در اطراف خانه مشاهده کرد. مورچه هایی که معمولا مشاهده می شوند، کارگرانی هستند که برای جمع آوری غذا در فعالیت هستند. آنها بیشتر در شب، فعال هستند و می توانند تا مسافت 30 متر از لانه خود تا یک منبع غذایی طی کنند.

شناسایی مورچه های نجار

ساده ترین راه شناسایی مورچه های نجار چیست؟

شناسایی مورچه های نجار فقط با استفاده از اندازه و رنگ امکان پذیر نیست. چرا؟ زیرا یک ملکه نجار بالدار می تواند تا 2.5 سانتیمتر اندازه داشته باشد که نسبت به یک کارگر، بسیار بزرگتر است. یک روش بسیار کارآمد برای شناسایی مورچه های نجار، شناخت بیشتر در مورد بدن، لانه ها و علائم ثانویه آن ها است. مورچه های نجار یک کمر باریک و تک بخشی دارند. برخی دیگر از گونه های مورچه ها دارای دو گره یا بیش از یک بخش هستند. مورچه های نجار همچنین دارای یک سر گرد، صاف و به شکل قلب، با آرواره های قدرتمند و شاخک های خمیده هستند. جفت بال موجود در جلویی مورچه نجار بالدار، طولانی تر از جفت بال پشتی آن ها است.

 

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید