گونه های رایج مورچه

اگرچه بیش از 12000 گونه مورچه شناخته شده وجود دارد، تنها تعداد معدودی از آنها به عنوان یک تهدید برای خانه شما محسوب می شوند. طیف گسترده ای از مورچه ها در همه مناطق جهان وجود دارند. آنها تعداد زیادی از گونه های مختلف هستند؛ در حقیقت، بیش از 12000 گونه مورچه مختلف شناسایی شده است؛ اما تنها بخش کوچکی از این گروه بزرگ، جزو آفات مهاجم خانگی محسوب می شوند.

تعیین انواع مورچه ها در خانه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله ظاهر، زیستگاه و منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید. بدن مورچه می تواند یک یا دو "گره" یا "برآمدگی" را در بخش سینه خود داشته باشد که به شناسایی نوع آن کمک می کند. گونه ها از نظر اندازه و رنگ نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی از مورچه ها گاز می گیرند و بعضی دیگر می توانند نیش بزنند؛ در حالی که برخی دیگر مانند مورچه آتشین می توانند هم گاز بگیرند و هم نیش بزنند. در زیر، لیستی از گونه های مورچه که معمولاً در خانه یا در نزدیکی خانه ها وجود دارد، آمده است:

مورچه های آکروبات 

مورچه های کارگر، دو گره و حدود 2.5 تا 3 میلی متر طول دارند. رنگ آنها از زرد-قهوه ای تا قهوه ای و قرمز-سیاه تا تماماً سیاه متفاوت است. آنها در فضای باز و عمدتاً در چوب مرطوب و داخل سازه های چوبی آسیب دیده، و گاهی اوقات درصفحات عایق از جنس ابر، لانه می کنند. در صورتی که مورچه های کارگر این گونه تهدید شوند، شکم خود را بالاتر از سر، شبیه یک عقرب بلند می کنند. هنگامی که مورچه های این گونه، شکم خود را که در هوا نگه داشته اند، می دوند، به نظر می رسد که معلق می زنند؛ از این رو نامشان "مورچه آکروبات" است. این نوع مورچه ها تهاجمی هستند و نیش می زنند، هرچند که به طور معمول در داخل خانه ها یافت نمی شوند.

مورچه های آرژانتینی 

مورچه های کارگر حدود 2.2 تا 2.8 میلی متر طول و یک گره دارند. رنگ آنها از قهوه ای روشن تا تیره متغیر است. در خارج از منزل، در طول زمستان در جاهای مختلف و در تابستان، در نقاط سایه دار لانه می کنند. در داخل منازل، در بعضی مواقع در عایق کاری دیوارها یا حفره ها یافت می شوند. اگر روی نوع کارگر آن، پا گذاشته شود، بوی نامطبوعی می دهند. این نوع مورچه ها قابلیت نیش زدن ندارند.

مورچه سوزنی آسیایی

مورچه سوزنی آسیایی 

مورچه های کارگر حدود 5 میلی متر طول و یک گره دارند. آنها به رنگ قهوه ای-سیاه با آرواره های نارنجی تیره هستند و عمدتاً در مناطق سایه دار با رطوبت زیاد لانه می کنند. این گونه نسبت به کلونی سایر انواع مورچه ها در همسایگی خود، حالت تهاجمی کمتری دارد. اگر بر روی پوست انسان یا در لباس انسان بیفتد، نیش می زند. این اتفاق اغلب در فصل زیاد شدنشان، که بین تیر و شهریور است، رخ می دهد. نیش آن دردناک است و گاهی اوقات باعث تاول می شود. تعداد کمی از موارد گزیدگی در افراد، منجر به شوک آنافیلاکسی گردیده است.

مورچه های نجار 

انواع مختلفی از این گونه در سراسر دنیا وجود دارد. این نوع مورچه ها به عنوان آفات اساسی رده بندی می شوند. با توجه به تنوع زیادشان، ویژگی های ظاهری آنها می تواند گسترده باشد. متوسط ​​طول کارگران بین 6 تا 13 میلی متر است.

عادات و رفتار مورچه های نجار:

مورچه های درودگر در واقع چوب نمی خورند، بلکه برای ایجاد لانه، آن را حفر می کنند. لانه اصلی این مورچه ها به طور معمول در بیرون از منازل، در داخل درختان یا الوارها است. در داخل خانه ها آنها سقف و چوب های نزدیک خانه را که مرطوب هستند برای زندگی ترجیح می دهند. خانه های جنگلی بیشترین خطر آسیب از سوی این آفت را دارند. برخی از مورچه های این گونه، تهاجمی هستند و اگر لانه آنها تهدید شود، نیش می زنند.

مورچه دیوانه 

کارگران  مورچه های دیوانه دارای طول 3 تا 22 میلی متر با یک گره هستند. آنها به رنگ سیاه _ قهوه ای و دارای پاهای بسیار بلند و شاخک نیز هستند. این نوع مورچه ها لانه های غیر مشخص می سازند و در محیط های مرطوب یا خشک، کلونی ایجاد می کنند. در فضای باز، آنها در گیاهان، خاک، پوشش گیاهی حجیم، برگ، خاشاک و زباله ها لانه می کنند. در داخل خانه، آنها را می توان در فرش، حفره های دیوار و در گیاهان خانگی یافت.

مورچه های دیوانه نیش ندارند، اما در صورت آزرده شدن به صورت نامنظم حرکت می کنند؛ این علت نامگذاری آنها است. گونه های دیگر رایج از این خانواده شامل مورچه دیوانه کارائیب (نیلاندریا پوبنس) و مورچه دیوانه روباست (نیلاندریا بوربوریکا) می باشد. همه این ها به عنوان مهاجمان اصلی خانگی در نظر گرفته می شوند.

مورچه مریخی

مورچه های دارک روور 

طول متوسط ​​این مورچه حدود 1.6 میلی متر است. آنها یک گره در بدن خود دارند و از نظر رنگ، قهوه ای متوسط ​​تا تیره هستند. آنها معمولاً در مناطقی در نزدیکی انسان ها دیده می شوند و در بیرون از لبه های چمن ها، زیر اشیاء، روی زمین و پارکینگ ها لانه می کنند. لانه های داخلی گاهی اوقات در حمام ها و آشپزخانه ها یافت می شوند. کلونی های بزرگ مورچه های دارک روور، مایعات شیرین را ترجیح می دهند. اندازه آنها می تواند آزار دهنده باشد، با این وجود نیش ندارند.

کارگران حدود 4 تا 5 میلی متر طول دارند این مورچه ها دارای دو گره در بدنشان هستند. اگرچه بیشتر آنها قهوه ای مایل به قرمز می باشند، ولی از نظر رنگ متفاوت هستند. در ماه های گرم، این گونه از مورچه ها در طیف گسترده ای از زیستگاه های فضای باز از جمله باغ ها، چمن ها و درختچه ها لانه می کنند. آنها ممکن است در ماه های سرد، در زیر وان حمام ها، لوله های آب یا مناطق گرم و دارای رطوبت، لانه کنند. مورچه های آتشین اروپایی تهاجمی هستند و در هنگام آزرده شدن می توانند نیش دردناکی به مهاجمشان بزنند.

طول کارگران بین 4 تا 8 میلی متر، متغیر است. آنها یک گره در بدنشان دارند و همچنین در رنگ های متفاوتی از جمله مشکی، قهوه ای، زرد-قهوه ای و قرمز ترکیبی وجود دارند. این گونه از مورچه ها اکثراً در زمین های باز، چوب مرده یا فضای سبز، لانه می کنند. آنها معمولاً در داخل خانه ها یافت نمی شوند. مورچه های مزرعه دارای نیش هستند و می توانند اسید فرمیک ترشح کنند که باعث ایجاد درد می شود.

بسیاری از گونه های دیگری از مورچه ها وجود دارند. آنها به دلیل توانایی تولید کلونی های بزرگ و همچنین عادتشان برای یافت غذا در محیط های داخلی، عمدتاً آفت محسوب می شوند. برخی، بیشتر از دیگران تهدید محسوب می گردند. احتمال انتقال بیماری توسط مورچه ها از طریق آلوده کردن مواد غذایی یا اشیاء استریل وجود دارد. نیش آنها می تواند دردناک باشد و در برخی شرایط نادر، منجر به شوک آنافیلاکتیک شود. مورچه های نجار نیز توانایی ایجاد آسیب به سازه های چوبی را دارند. می توان مورچه های موجود در خانه را با روش های خانگی نیز دفع نمود. به عنوان مثال، از بین بردن مورچه ها با سرکه، روشی ساده ولی کارآمد می باشد. با این حال، تنها روش قطعی از بین بردن مورچه ها، به کار بردن سم ضد مورچه تضمینی است.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید