روش های خانگی دفع مورچه

شاید اینکه مورچه ­ها در هر جایی بیرون از خانه وجود داشته باشند شما را اذیت نکند اما وقتی می­ بینید در امتداد سنگ روی کابینت آشپزخانه به صف کشیده شده اند، سریعا اقدام به از بین بردن مورچه ها با روش های مختلف می­ کنید. اما قبل از آن بهتر است بدانید چه نوع مورچه ای را از بین می برید.

شناسایی مورچه­ ها

وقتی در حال بررسی برای خلاص شدن از شر مورچه ­ها به شیوه ­ای طبیعی هستید، تشخیص نوع مورچه بخش جدایی ناپذیر ریشه کن کردن آنها محسوب می­ گردد. بنابراین، پیدا کردن مؤثرترین شیوه ­ی برخورد برای مورچه ­ها بستگی به نوع خاصی دارد که خانه ­ی شما را مورد حمله قرار داده اند. هر گونه ای از مورچه، عادات، رفتارها، ترجیحات غذایی و راه حل های ریشه کن سازی متفاوتی دارد.

روش های تغذیه ای متفاوت در مورچه ها

در این مقاله، راهکارهایی برای ریشه کن کردن مورچه­ های خانگی بدبو و مورچه ­های نجار، که از رایج ترین مورچه های خانگی هستند را بررسی خواهیم کرد.

مورچه ­های خانگی بدبو

شما این مورچه­ ها را در هر جایی که مواد شیرین ریخته شده باشد خواهید دید. مورچه­ های خانگی بدبو به هر جایی که بروند یک رد فرومونی از خود بر جای خواهند گذاشت، اگر آنها را بکشید، مورچه­ های دیگر به راحتی رد آن را دنبال کرده و در همان مکان­ ها حضور پیدا می­ کنند، به همین دلیل، باید کل کلونی را نیز از بین ببرید.

وقتی چند مورچه می­بینید، می­ توانید با یک اسفنج همراه با آب و صابون روی این مورچه­ ها و نواحی اطراف بکشید تا رد فرومون را از بین ببرید، سریعا تلاش کنید بفهمید این مورچه ­ها از کجا وارد خانه ­ی شما می­ شوند و شروع به قرار دادن طعمه­ ی خانگی مورچه در نقاط ورودی کنید.

طعمه های شیرین برای جذب مورچه ها

چگونه از شر مورچه ­های خانگی خلاص شوید؟

طعمه ­خانگی مورچه

با مخلوط کردن یک پیمانه بوراکس با سه پیمانه پودر قند، طعمه­ ی خانگی مورچه بسازید. پودر قند آنها را جذب خواهد کرد و بوراکس مورچه­ های خانگی بدبو را خواهد کشت.

ظروف کوچک مانند درب­ های بطری را با طعمه­ ی خانگی مورچه پر کرده و آنها را تا جایی که امکان دارد نزدیک مکانی قرار دهید که مورچه ­ها از آن قسمت وارد خانه­ ی شما می ­شوند، اگر ردی از مورچه ­ها را مشاهده کردید، ظروف کوچک حاوی این مخلوط را مستقیما در مسیر آنها قرار دهید، در صورتی که به این تیمار قندی دسترسی آسانی داشته باشند، می تواند جلوی رفتن آنها را به سایر نقاط خانه­ ی شما بگیرد.

اگر حیوانات خانگی یا بچه­ هایی دارید که ممکن است جذب این مخلوط پودری شوند مخلوط زیر را به جای طعمه بوراکس و پودرقند امتحان کنید. یک فنجان آب گرم را با نصف فنجان قند و سه قاشق غذاخوری بوراکس مخلوط کنید، سپس آن را با توپ­ های پنبه ­ای آغشته کرده و آن را در بشقاب ­هایی نزدیک مسیر عبور مورچه ها بگذارید.

زمانی که تعداد زیادی از مورچه ها جذب طعمه می شوند سعی نکنید تا همه­ ی مورچه­ هایی که می ­بینید از بین ببرید، آنها طعمه را به لانه می برند و و ذرات بوراکس موجود در طعمه کل کلونی را نهایتا از بین خواهد برد، هر چه طعمه ­ی خانگی بیشتری توسط مورچه ها به کلونی برده شود، مورچه­ های بیشتری از بین می روند.

راهکارهای بیشتر برای دفع مورچه ­های خانگی

می توانید سرکه را در نزدیکی قرنیز­ها، در هر ترک خوردگی و روی پیشخوان کابینت اسپری کنید، می ­توانید اجازه بدهید سرکه روی سطوح خشک شود یا آن با یک پارچه تمیز پاک کنید. این کار رد شیمیایی را پاک کرده و برخی از مورچه­ های سرگردان را نیز خواهد ترساند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

سرکه، ضد مورچه خانگی

همیشه تمیز نگه داشتن خانه نیز یکی از بهترین روش­ ها است تا کاری کنید مورچه­ ها کمتر وارد خانه ­ی شما شوند. آشپزخانه را از وجود خرده نان و زباله تمیز کنید، مطمئن شوید که تمامی غذاها مخصوصا شیرینی­ ها را در ظروف در بسته ­ی محکم یا کیسه ­های زیپ کیپ نگه داری می کنید، این مورچه­ ها جذب چیزهایی مانند شیشه های عسلی می شوند که مقداری عسل در کنار یا اطراف دربشان ریخته شده است، در نتیجه محکم بستن شیشه های عسل یا مربا، تمیز کردن قسمت خارجی آن و قرار دادن سایر مواد شیرین در یک کیسه­ ی زیپ کیپ از آنها در مقابل مورچه ها محافظت خواهد کرد.

مورچه­ های نجار

شما مورچه ­های نجار را در اطراف خانه­ هایی در نواحی پوشیده شده از درخت پیدا خواهید کرد، این مورچه­ ها طعمه­ ی خانگی را به لانه­ های خود نمی برند، در نتیجه باید خودتان آنها را در کلونی از بین ببرید. این کار یعنی باید در ابتدا لانه های مورچهی نجار را پیدا کنید.

معمولا این مورچه ­ها در بیرون از ساختمان، در فاصله ­ی خیلی نزدیک به خانه زندگی می کنند و نهایتا در جستجوی غذا و آب وارد خانه ­ی شما می شوند.

چطور لانه ­ی مورچه ­های نجار را پیدا کنید؟

مورچه­ های نجار در چوب زندگی می­ کنند و در داخل آن تونل می ­زنند، بهترین نشانه، جستجوی توده­ های کوچک خاک اره است، باقی مانده ­های چوبی که آنها را گاز گرفته و جویده ­اند. شما معمولا مورچه­ ی نجار را در چوب به ویژه چوب های مرطوب پیدا می کنید. آنها در پی ساختمان و دسته­ های هیزم نزدیک خانه، درختان، فاصله­ ی بین تخته­ ها و غیره لانه سازی می کنند.

مورچه نجار

اگر مقداری وقت بگذارید و بفهمید که مورچه­ ها از کجا وارد خانه ­ی شما می ­شوند، معمولا می ­توانید آنها را تا لانه تعقیب کنید، راحت­ ترین کار برای شما این است که به محض دیدن، تمامی مورچه­ ها را بکشید، سپس منتظر پیدا شدن مورچه ­های جدید باشید تا بتوانید نقطه­ ی ورود آنها را پیدا کنید.

چطور به شکل طبیعی از شر مورچه ­های نجار خلاص شوید؟

خاک دیاتومه

بهترین راهکار طبیعی برای ریشه کن کردن مورچه­ های نجار، استفاده از خاک دیاتومه است. خاک دیاتومه کاملا طبیعی و ارگانیک بوده و متشکل از بقایای اسکلتی جلبک های تک سلولی به نام دیاتومه می­ باشد.

خاک دیاتومه پودری است که خاصیتی کشنده برای حشرات دارد، لبه­ های تیز و میکروسکوپی آن، بدن حشرات را خراش داده، آب بدن آنها را خشک نموده و آن­ها در نهایت می میرند. اگر خاک دیاتومه توسط مورچه ­های نجار بلعیده شود، آنها از درون را متلاشی خواهد کرد.

چطور از خاک دیاتومه استفاده کنیم؟

برای اینکه از شر کلونی مورچه­ های نجار خلاص شوید باید خاک دیاتومه را مستقیما به درون لانه مورچه بریزید. برای این کار می توانید از یک قطره چکان دارویی برای پاشیدن خاک دیاتومه خشک به درون ترک ­ها استفاده کنید. همچنین می­ توانید از یک ابزار حبابی گردپاش برای اسپری کردن آن به درون ترک­ ها یا سوراخ ­ها استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که خاک دیاتومه بعد از اینکه بارندگی می­ شود خاصیت خود را از دست داده و بار دیگر باید آن را به درون لانه بریزید.

به کار بردن خاک دیاتومه برای نابودی کلونی مورچه

همچنین می ­توانید پودر دیاتومه را با آب ترکیب کرده و با یک بطری اسپری یا بطری کوچک یا سمپاش­ های حیاطی پمپی، آن را به لانه تزریق کنید. تنها 2 قاشق غذاخوری از پودر دیاتومه را با یک لیتر آب ترکیب کرده و هر جایی که مورچه ­ها برای شما مشکل ایجاد کرده ­اند اسپری کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه از این راهکار بهتر است که همیشه کاملا حواس جمع باشید. این گونه­ های مزاحم مورچه ممکن است مکان لانه­ های خود را تغییر داده و راه­ های جدیدی برای ورود به خانه­ ی شما پیدا کنند، اگر بعد از نابودی اولیه مورچه های نجار دوباره متوجه وجود آن ها در خانه شدید، دوباره باید به دنبال نشانه ای برای پیدا کردن مجدد لانه مورچه های نجار باشید.

نکات کلی برای از بین بردن مورچه ها با روش های طبیعی

برخی مورچه ­ها به پروتئین و مواد چرب و روغنی جذب می شوند. یک قاشق پر از کره­ ی بادام زمینی را با یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چای خوری بوراکس ترکیب کنید. به کمک یک نی پلاستیکی، انتهای آن را مکررا درون مخلوط ببرید تا زمانی که نی پر از این مخلوط شود، نی را به قطعات یک سانتیمتری تقسیم کنید و آنها را نزدیک محل عبور مورچه ­ها قرار دهید.

استفاده از کره بادام زمینی برای جذب مورچه

چند قطره از اسانس نعناع را روی یک توپ پنبه ­ای قرار دهید و در نواحی بگذارید که مورچه­ ها در آنجا حرکت می کنند.

دارچین را در نزدیکی درب های ورودی بپاشید.

برای دور کردن مورچه از خانه می توانید از پودر بچه نیز استفاده کنید.

نزدیکی نواحی که مورچه ­ها وارد خانه می­شوند مقدار کمی وازلین بمالید. البته اگر زمان کافی برای نتیجه گرفتن از این روش های خانگی را ندارید بهتر است از سموم قوی ضد مورچه که هیچ گونه ضرری برای محیط زیست و انسان ندارند استفاده کنید.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید