چگونه از ورود مورچه ها به خانه پیشگیری کنیم

شاید وجود مورچه ها در خانه مانند سایر آفات خانگی نظیر سوسک، هراس انگیز نباشد اما می تواند مشکلاتی را در خانه به ویژه آشپزخانه و یا در اتاق کودکان خردسال به وجود بیاورد. بهترین راه مقابله با انواع آفات از جمله مورچه ها، پیشگیری از ورود آن ها به خانه است. در این مطلب راهنمای جامعی در مورد بهترین راهکارهای پیشگیری از ورود مورچه به خانه ارائه شده است.

چگونگی پیشگیری از ورود مورچه ها به خانه

مسدود کردن شکاف ها و ترک ها

ابتدا روی حذف مورچه ها از قسمت های مختلف خانه و یا ساختمان های اداری و تجاری تمرکز کنید. ترک ها، شکاف ها و کلیه مسیرهای ورودی را با مصالحی مانند سیمان، گچ یا اسپری های مسدود کننده، پر کنید. در صورتی که موفق به یافتن لانه مورچه شدید، بهتر است در ابتدا از سموم قوی برای نابودی آن ها در لانه استفاده کرده و سپس اقدام به مسدود کردن ورودی لانه به خانه کنید. زیرا ممکن است مورچه ها بتوانند راه خروجی دیگری برای خود بیابند!

کاهش مکان های احتمالی ورود مورچه ها به خانه

سوراخ ها، ترک ها و شکاف هایی که در دیوارها، قرنیزها، پنجره ها و درب ها وجود دارند، رفع کرده و تعمیر کنید. حتما توری های پشه گیر که روی درب و پنجره ها نصب می شوند را چک کنید که کاملا درست سر جای خود و به صورت محکم چسبیده شده باشند. سعی کنید حتی روی انواع دریچه ها را با نوعی توری که سوراخ های بسیار ریزی دارد، بپوشانید.

تمام مسیرهای احتمالی ورود مورچه به خانه را مسدود کنید

نشتی آب در قسمت های مختلف خانه را بررسی و رفع کنید

مورچه ها به قسمت های مرطوب خانه جذب می شوند. از این رو آن ها را می توان بیشتر در قسمت هایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام ها یافت. شیرها و لوله هایی که نشتی می دهند را تعمیر کنید؛ ظروف یا مخزن های آبی که به آن ها نیازی ندارید را بردارید؛ درب توالت فرنگی را همیشه ببندید مخصوصاً درب توالت هایی که بیرون از محیط داخلی خانه و در حیاط هستند؛ آبی که روی میز یا داخل سینک ریخته می شود را به طور مدام پاک کنید.

غذاها را در دسترس مورچه ها قرار ندهید

یکی دیگر از عوامل جذب مورچه ها به خانه، غذاها هستند. غذا را در ظروف درب بسته بگذارید؛ بخش خارجی بطری ها و شیشه های سس را پاک کنید؛ همیشه به شکل منظم زباله ها به ویژه پسماندهای غذایی را دفع کنید؛ همیشه خانه و آشپزخانه را تمیز نگه دارید مخصوصاً زیر و داخل لوازم برقی خانگی مانند اجاق گاز، ساندویچ ساز، تستر و غذاساز، که بسیار مهم هستند؛ باقی مانده مواد غذایی که داخل بسته بندی های قابل بازیافت هستند را بشویید؛ همچنین برای کاهش دسترسی مورچه ها به غذای حیوانات خانگی تان، ظرف غذای حیوان خانگی را داخل یک سینی پر از آب قرار دهید.

گلدان ها و گیاهان موجود در خانه را بررسی کنید

حتما چک کنید که گیاهان خانگی شما عاری از هر گونه حشرات مکنده شیره گیاه باشند. زیرا این حشرات و مورچه ها با هم رابطه همزیستی دارند و هر دو آن ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم می توانند از گیاه تغذیه کنند. اگر مورچه ای در خانه دیدید، گیاهانی که داخل منزل نگهداری می کنید را چک کنید که داخل خاک آن ها لانه مورچه وجود نداشته باشد.

گیاهانی که به مورچه آلوده شده اند را به بیرون از خانه ببرید و آن ها را دفع کنید. حتما چک کنید که حشرات تولید کننده عسلک، حشرات مکنده شیره گیاه و هر آفت دیگری که مورچه ها را به سمت جذب می کند، وجود نداشته باشد و پس از اینکه مورچه ها کاملاً کنترل شدند، می توانید گیاهان خود را به داخل منزل برگردانید.

مشاهده مورچه در گلدان های داخل خانه، نشانه وجود کلونی مورچه در خانه است

" برای پیشگیری از ورود مورچه ها به خانه باید کلیه راه های ورود آن ها به داخل خانه مثل شکاف، ترک و غیره را مسدود کنید، دسترس پذیری آب را کم کنید مثل تعمیر شیر آب و لوله هایی که نشتی می دهند، دسترس پذیری غذا را کمتر کنید و گلدان هایی که اطراف آن ها، مورچه جمع می شود را کاملاً بررسی نمایید. "

تأکید می کنیم که حتما گیاهان، وسایل و سایر لوازم مثل گلدان ها و غیره را قبل از اینکه به داخل خانه بیاورید کاملا از نظر وجود مورچه مورد بررسی قرار دهید.

راهکار نهایی برای خلاصی از شر مورچه های خانه

خراب کردن لانه مورچه، مشکل وجود مورچه در خانه را حل نمی کند و حتی می تواند موجب تهاجمی شدن مورچه ها و یورش آن ها به سمت شما شده و تعداد زیادی از آن ها شما را گاز بگیرند. بهتر است برای خلاصی از شر مورچه های خانه و لانه آن ها، بدون اینکه لانه آن ها را تخریب کنید از سمومی مانند سم ضد مورچه انت کیلر استفاده کنید که قدرت نفوذ بالایی داشته و انواع مورچه های کلونی، از جمله ملکه را نیز از بین می برند.

این نوع سموم علاوه بر مورچه های موجود در کلونی، می توانند آفات دیگری را نیز که ممکن است در خانه وجود داشته باشند، از جمله: سوسک، عنکبوت، پشه، کک و مگس ها را نیز از بین ببرند. ماندگاری این سموم بالاست، به این ترتیب شما تا مدت ها از شر انواع آفات در امان خواهید ماند. ضمن اینکه استفاده از این سم ها برای انسان و حیوانات خانگی خطری در بر ندارد.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از سموم مورچه کش باید آن ها را روی سطوحی که احتمال دارد مورچه ها حضور یافته و یا از آن قسمت ها رفت و آمد کنند، بریزید. مکان هایی مانند:

  • درب های ورودی خانه
  • لبه پنجره ها
  • شکاف های کف ساختمان
  • ترک های دیوار
  • تهویه های هوا
  • شیر های آب
  • محل ورود کابل ها و سیم ها به خانه
  • اطراف ساختمان

سموم مورچه را در قسمت هایی با احتمال بالای رفت و آمد مورچه ها اسپری کنید

به دلیل تمایل زیاد مورچه ها برای ساخت لانه در باغچه ها و یا اطراف گلدان ها، بهتر است این قمست را نیز سمپاشی کنید. بی خطر بودن سم انت کیلر، این امکان را برای شما فراهم می کند که با خیال آسوده از این سم برای کشتن مورچه ها در اطراف باغچه و یا گلدان استفاده کنید.

برای اینکه از گزش یا نیش مورچه ها در محیط های بیرون از خانه، در امان بمانید، هرگز نزدیک به مکانی که مورچه ها را در حال رفت و آمد می بینید، پیک نیک نکنید یا وسایلی مثل زیرانداز و غیره پهن نکنید.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید