انواع مورچه های قرمز

گونه های مختلفی از مورچه های قرمز وجود دارد. به همین دلیل، تشخیص این که چه نوع مورچه ای باعث آزارتان شده، کار بسیار دشواری است. هنگام برخورد با آفات مختلف، که مورچه های قرمز نیز یکی از آن ها هستند، بهترین کار، تشخیص گونه آن آفت است.

این که درگیر کدام گونه مورچه قرمز باشید، چندان مهم نیست، به هرحال کلونی های مورچه های قرمز، چه در داخل و چه خارج از خانه، با سرعتی باورنکردنی رشد می کند. کارشناسان آموزش دیده "آنت کیلر.آی آر" به شما در تشخیص و حل مشکل مورچه کمک خواهند نمود.

انواع گونه های مورچه

با وجود بیش از 12000 گونه مورچه، تشخیص این که با کدام گونه مواجه هستید، کار دشواری  است؛ مگر اینکه یک حشره شناس باشید. با این حال، دانستن خصوصیاتی از جمله مشخصات ظاهری مورچه ها، که باعث تنوع در گونه‌های مختلف می شود، می تواند به شما در پیشگیری و کنترل مورچه ها کمک فراوانی برساند. به عنوان مثال، اکثر مردم تصور می کنند که هر مورچه قرمزی، مورچه آتشین است؛ اگرچه لزوماً این گونه نیست.

گونه ای مورچه قرمز

در ادامه برخی از صفات مهم متمایز کننده گونه های مختلف مورچه های قرمز را آورده ایم. با مطالعه این مقاله، علاوه بر تشخیص گونه های مختلف مورچه های قرمز، می توانید بهترین راه مبارزه با هر یک از این گونه ها را بیاموزید.

مورچه های آتشین

مورچه های آتشین قرمز، یکی از رایج ترین گونه های مورچه های قرمز هستند. این حشرات برعکس اسمشان، به رنگ قرمز آتش نشانی نیستند. مورچه های آتشین مانند بیشتر مورچه های قرمز، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز دیده می شوند. اندازه این گونه مورچه از 3 میلیمتر تا حدود 6.5 میلیمتر متغیر است.

مورچه های آتشین بیشتر به واسطه کلونی های پشته ای شکل خود، که قطری در حدود 45 سانتی متر دارند، شهرت یافته اند.

رنگ مورچه آتشین

مورچه های نجار

مورچه نجار خرابکارترین مورچه ای است که ممکن است با آن مواجه شوید. این مورچه ها بسیار بزرگتر از مورچه های آتش هستند. آن ها می توانند، تا طولی معادل 1.6 سانتی متر رشد کنند. برخی از انواع مورچه های نجار به رنگ قرمز هستند؛ در حالی که برخی دیگر مانند مورچه نجار فلوریدا، رنگ قرمز متمایل به نارنجی دارند.

 علاوه بر این، مورچه های نجار تمایل دارند کلونی های خود را در سازه های چوبی یا تنه درختان قدیمی بسازند. به همین دلیل، این مورچه ها می توانند صدمات قابل توجهی به سازه های چوبی منازل، وارد کنند. گاهی مورچه های نجار را به دلیل خساراتی که به چوب وارد می کنند، با موریانه ها اشتباه می گیرند.

مورچه نجار

مورچه های دیوانه

مورچه های دیوانه حشراتی بسیار مزاحم و آفتی دردسرساز برای انسان ها محسوب می شوند. زیرا این گونه مورچه، تمایل زیادی به آسیب رساندن به سیم های برق و لوازم الکترونیکی دارد.  مورچه های دیوانه به واسطه آسیبی که به کامپیوترها، پمپ های آب مراکز تصفیه فاضلاب و حتی زنگ خطر آتش سوزی وارد می کنند، شهرت یافته اند.

اندازه مورچه های دیوانه، در حدود سه میلی متر است. آن ها دارای شکم هایی مودار و پاهایی دراز هستند. وجود پاهای بلند سبب می شود، این مورچه ها، به شکلی دیوانه وار راه بروند. به همین دلیل آن ها را "مورچه دیوانه" نامیده اند.

رنگ مورچه دیوانه

مورچه های برگ بر

این مورچه های قرمز، نوعی مورچه کشاورز هستند. آن ها می توانند سبب خسارت در بوته ها یا درختان اطراف خانه شوند. در حقیقت، یک کلونی از مورچه های برگ بر، می تواند درختی را در طول چند ساعت، عاری از برگ کند. مورچه های برگ بر نیز، رنگ قرمز مایل به قهوه ای دارند. از آنجا که اعضای مختلف کلونی از نظر اندازه متفاوتند، طول این مورچه ها از سه میلی متر تا 1.6 سانتی متر، متغیر است.

مورچه های سر بزرگ

مورچه های کله گنده، همانطور که از اسمشان پیداست، سرهای بسیار بزرگی در مقایسه با بقیه بدنشان دارند. این مورچه ها در خاک لانه می سازند. آن ها را اغلب از روی توده های خاک باقی مانده در اثر ساخت تونل های زیرزمینی شان، شناسایی می کنند. مورچه های سر گنده، دارای دو نوع کارگر با اندازه های مختلف و نام های کارگران بزرگ و کارگران کوچک، هستند. کارگران بزرگ، طولی بین سه تا شش میلی متر دارند.

مورچه سر بزرگ

چگونه می توان از شر مورچه های قرمز خانه، خلاص شد؟

مانند سایر مورچه ها، مورچه های قرمز نیز در هر مکانی که منابع غذایی بیابند، ساکن می شوند. آن ها معمولاً به دنبال شرایط بهتر از نظر، رطوبت، غذا، سرپناه و دما، به داخل خانه ها جذب می شوند.

وظیفه یافتن این شرایط به عهده مورچه های کاوشگر هر کلونی است. این مورچه ها به سرعت در اطراف کلونی پخش شده و شروع به جستجو می کنند. به محض این که نقطه ای ایده آل یافتند، مسیر برگشت تا کلونی را با هورمون هایی خاص به نام فرومون، نشانه گذاری می کنند. این کار سبب می شود؛ ارتش کوچکی از مورچه ها، با دنبال کردن این مسیر، روانه خانه هایمان شوند.

آشپزخانه ها که مناطق آماده سازی مواد غذایی هستند، بیشتر از سایر نقاط خانه مورد هدف مورچه ها قرار می گیرند. اغلب افراد، تمایلی به استفاده از سموم دفع آفات یا اسپری برای خلاص شدن از شر مورچه های آشپزخانه ندارند.

مورچه های آشپزخانه

در ادامه، اقدامات عملی برای از بین بردن مورچه های قرمز و جلوگیری از آلودگی مجدد آن ها، معرفی شده است.

اولین اقدام پس از مشاهده مورچه ها:

ابتدا مطمئن شوید که گونه مورچه ای را که با آن سر و کار دارید، می شناسید. برای این کار، آن ها را به دقت مشاهده کرده و ویژگی هایشان را یادداشت کنید. سپس از طریق مقایسه با مشخصات مورچه های قرمز ذکر شده در ابتدای مقاله، گونه مورچه را به درستی تشخیص دهید.

مورچه ها نمی توانند غیب و ظاهر شوند. آن ها حتماً از جایی وارد خانه شده اند. بنابراین قدم بعدی شما، پیدا کردن نقطه ورود مورچه ها به خانه است.

ساده ترین راه شناسایی مکان ورود مورچه ها به خانه، تعقیب مسیر حرکت آن ها، است. این حشرات می توانند از طریق، یک درب یا پنجره باز، یا حتی از ترک های کوچک و سوراخ های موجود در بدنه ساختمان، وارد شوند. سر و کله مورچه ها در فضای بسته، معمولاً در دیوارهای داخلی، چهارچوب پنجره ها یا مکان های دور از دسترس، پیدا می شود.

 پس از این که محل ورود آن ها را یافتید، نسبت به مسدود نمودن و تمیز کردن آن از مورچه ها، اقدام نمایید.

روش دوم برای یافتن محل ورود مورچه ها، پیدا کردن منشاء آن ها است. یعنی باید بدانیم، لانه مورچه ها کجاست؟

در اینجا هم، دنبال کردن مسیر حرکات مورچه ها شما را به کلونی خواهد رساند. زیرا مورچه ها، مسیر لانه تا منبع غذایی را نشانه گذاری می کنند. آن ها از این مسیر خارج نمی شوند و همواره در طول آن، از کلونی به آشپزخانه و بالعکس رفت و آمد می کنند.

یافتن لانه مورچه ها

پس از این که منبع را پیدا کردید، می توانید برای از بین بردن موثر این مشکل، قدمی بردارید.

پنج گام برای خلاصی از شر مورچه ها به طور طبیعی

مورچه ها همیشه به کلونی برمی گردند. پس می توانید با ریختن سم در مسیر حرکت آن ها، برای کشتن مورچه های کلونی، اقدام کنید.

گام اول

ابتدا مقداری طعمه برای جذب مورچه ها فراهم کنید. هرچه تعداد بیشتری مورچه حامل سم به لانه برسند، مورچه های بیشتری را از بین خواهند برد. بنابراین، در صورت افزایش تعداد مورچه ها در آشپزخانه، نگران نباشید. آن ها جذب طعمه می شوند و این همه بخشی از استراتژی مبارزه ای شما، علیه مورچه ها است.

گام دوم

نیازی به تهیه طعمه های آماده نیست. ساختن طعمه مورچه با مواد خوراکی موجود در آشپزخانه نیز ممکن است. طعمه می تواند هر نوع ماده غذایی شیرین و چسبنده مانند عسل یا شربت و یا غذاهای سرخ شده، مانند چیپس یا گوشت سرخ شده، باشد. برای درک این که کدام طعمه مورچه ها را بیشتر جذب می کند، باید امتحانشان کنید. به یاد داشته باشید در زمان های مختلف سال، طعمه های متفاوتی مؤثرتر خواهند بود.

گام سوم

پس از یافتن یک طعمه مؤثر، نوبت به تهیه "سم طعمه " می رسد. سم طعمه می تواند، جامد یا مایع باشد. باز، مشاهده و آزمایش کنید، تا راه حلی را که برای شما بهتر است، بیابید. همچنین مطمئن شوید که مورچه ها، فقط از طعمه تغذیه می کنند. به این منظور باید منابع غذایی دیگر را، دور از دسترس مورچه ها قرار دهید.

سم طعمه راهی برای از بین بردن مورچه ها

گام چهارم

ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا طعمه به طور کامل، کلونی را از نوزادان گرفته تا لارو و تخم، نابود کند. اگر بعد از چند هفته هنوز با انبوهی از مورچه ها روبرو هستند، باید از طعمه دیگری استفاده کنید یا با کارشناسان کنترل آفات " آنت کیلر "، تماس بگیرید.

گام پنجم

اگر تمایلی به استفاده از سم طعمه ندارید، می توانید از کمی صابون برای از بین بردن مورچه ها استفاده کنید. برای این کار مقداری صابون مایع یا صابون جامد حل شده را در یک بطری اسپری، با آب مخلوط کنید. محلول صابونی حاصل را روی مورچه ها اسپری کنید. پس از مرگ مورچه ها، آن ها را از محیط خارج کنید.

پنج ماده طبیعی دور کننده مورچه

پس از نابودی کامل مورچه ها، باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه آلودگی مجدد، انجام دهید. باید یادآوری کنیم، مورچه ها برای ردیابی غذا، مسیرها را با مواد شیمیایی خاص، نشانه گذاری می کنند. برای از بین بردن این مسیرها، باید از پارچه های خیس شده با مواد ضد عفونی کننده، استفاده کرد. زیرا آب به تنهایی قادر به از بین بردن این مسیرها، نیست. اما مواد طبیعی نیز وجود دارند که می توان از آن ها برای دور کردن مورچه ها کمک گرفت. در ادامه به معرفی این مواد، پرداخته شده است.

یک. مخلوط ساده ای از آب و سرکه می تواند به طور موثری مسیر شیمیایی مورچه ها را پاک کند. هدف سرکه در اینجا، نابود کردن مسیر است و نمی تواند مورچه ها را بکشد.

دو. از برخی راه های خانگی دفع مورچه نیز، می توان استفاده کرد. به عنوان مثال، مورچه ها بوی مرکبات را دوست ندارند. می توانید با مخلوط کردن آب لیمو، پوست پرتقال یا پوست خیار با آب گرم، یک ماده دافع مورچه ایجاد کنید. سپس، تکه ای پارچه را به محلول آغشته کرده و از آن برای پاک کردن سطوح استفاده کنید.

سطوح مختلف را ضد مورچه کنید

سه. برخی ادویه ها و گیاهان دارویی نیز، برای دفع مورچه ها مؤثر شناخته شده اند. از جمله این مواد می توان به سیر، نعناع، ریحان، فلفل قرمز تند، میخک یا فلفل سیاه اشاره کرد.

چهار. خاک دیاتومه، یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه مؤثر برای مورچه ها است. می توانید از خاک دیاتومه برای درزگیری ترک ها و سوراخ های کوچک استفاده کنید. همچنین می توانید آن را در گوشه و کنار جایی که مورچه ها مشاهده می شوند، بپاشید؛ یا محلولی حاوی این خاک تهیه کرده و آن را روی دیوارها اسپری نمایید.

پنج. از چسب سیلیکونی برای درزگیری نقاط ورودی مورچه ها استفاده کنید. همچنین می توانید ترک های درب و پنجره ها را با استفاده از آن، آب بندی کنید.

به یاد داشته باشید که، غذا چیزی است که مورچه ها را به آشپزخانه شما جذب می کند. هرچه غذای کمتری در گوشه و کنار آشپزخانه موجود باشد، احتمال آلودگی مورچه ها کمتر می شود.

پس برای جلوگیری از تهاجم مورچه ها، همیشه آشپزخانه را مرتب و تمیز نگه دارید. تمام ظروف و کارد و چنگال ها را با دقت بشویید و اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده غذایی بر روی آن ها باقی نمانده است.

به کف آشپزخانه نیز توجه ویژه داشته باشید. کوچکترین ذرات غذا ریخته شده بر زمین را با نهایت دقت و سرعت تمیز کنید. اگر مورچه ها قبلاً به کف خانه شما نفوذ کرده اند، به یاد داشته باشید که دنباله بوی آن ها را از بین ببرید. اگر در آشپزخانه فرش دارید، آن را به کمک جاروبرقی تمیز کنید؛ تا ذرات ریز مواد غذایی را نیز از میان بردارد.

سطل زباله را تمیز کنید

سطل زباله را فراموش نکنید. مرتباً آن را خالی کرده و داخل سطل را بشویید، تا سیستم ردیابی مورچه ها را مختل کنید. برای دفع مورچه ها، می توانید مقداری جوش شیرین درون زباله ها بریزید.

اگر خانه شما مورد تهاجم مورچه ها قرار گرفته، برای جلوگیری از گسترش آلودگی، بهتر است در اسرع وقت با کارشناسان کنترل آفات آنت کیلر، تماس بگیرید. کارشناسان تنها سایت تخصصی در زمینه ریشه کنی قطعی مورچه "آنت کیلر"، می توانند شما را در زمینه چگونگی پیشگیری و خلاصی سریع از شر مورچه ها، راهنمایی کنند. با استفاده از قوی ترین محصولات مورچه کش قطعی این فروشگاه، مشکل مورچه را برای همیشه از میان برخواهید داشت. 

 

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید