شناخت دنیای مورچه ها

در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات و حقایق بسیار جالبی را پیرامون مورچه ­ها برای شما بیان کنیم. با خواندن این مطالب دفعه­ بعدی که به این موجودات ریز و فعال نگاه کنید، سیستم کاری و زیستی پیچیده آنها را تحسین خواهید کرد.

معمولا آلودگی ناشی از هجوم مورچه سریع اتفاق می ­افتد، شاید در خانه تان برای بار اول فقط یک یا دو مورچه را دیده باشید اما قبل از اینکه متوجه شوید، یک ردیف کامل از مورچه ­ها را داشته ­اید که از روی سنگ روی کابینت آشپزخانه عبور کرده­ اند، بدون توجه به اینکه آیا مشکلی که با مورچه­ دارید یک مورد مزاحمت است یا یک آلودگی تمام عیار، شاید از اینکه متوجه شوید که در واقع چقدر این موجودات کوچک شگفت انگیز هستند، متعجب شوید.

آیا کشتن مورچه ها کار سختی است؟

بخاطر ساختارهای کلونی آنها، شاید کشتن مورچه ­های مهاجم خانه­ مشکل باشد، مورچه­ های آرژانتینی یا مورچه­ های سیاه، می ­توانند کلونی ­های ماهواره ­ای در نزدیکی حیاط شما داشته باشند. کلونی های ماهواره ای، کلونی های کوچکی هستند که در کنار کلونی بزرگ و اولیه ساخته می شوند. مورچه­ های آتشین یا هر نوع دیگری از مورچه­ ها که قادر باشند در بیرون یا داخل فضای خانه زندگی کنند، باید بسته به مکان پشته­ آنها و فصلی که در آن هستید، به شکلی متفاوت با آنها برخورد شود.

تاثیر شکل کلونی بر نوع مقابله با مورچه

مورچه ها به صورت اجتماعات گسترده زندگی می کنند

همه­ ما در مورد اینکه کلونی­ های مورچه­، کارگر و ملکه دارند شنیده ­ایم اما مورچه ­ها در سیستم هایی بسیار پیچیده­ تر از آن زندگی می­ کنند، برخی از انواع مورچه­ ها حتی نقش باغبان دارند و قارچ­ ها را در لانه­ های خود رشد می­ دهند تا به کلونی غذا برسانند، برخی دیگر از مورچه ­ها می­ توانند دشمنان خود را به بردگی گرفته یا به دیگر کلونی­ ها نفوذ کنند.

بیشتر از دوازده هزار نوع مورچه وجود دارد

تعداد زیاد مورچه­ ها بر روی کره زمین تقریبا غیر قابل شمارش هستند. برآوردها بیان می­ کنند که حدود 100 تریلیون مورچه­ وجود دارد، یعنی به ازای هر فرد، یک میلیون مورچه وجود دارد، از مورچه های سیاه فاقد اندام نیش زننده گرفته تا مورچه ­های قرمز آتشین بزرگ. در حالی که بسیاری دانشمندان با این عقیده موافق نیستند که تمامی مورچه­ ها بر روی زمین وزنی بیشتر از تمامی انسان­ ها بر روی کره­ زمین دارند، با این حال برآورد نهایی دانشمندان این است که مورچه ها وزنی معادل 40 میلیون تن دارند.

مورچه ­ها شش ندارند

به دلیل اینکه مورچه­ ها خیلی کوچک هستند، مانند ما و خیلی جانداران دیگر در بدن­ های خود جایی برای یک سیستم تنفسی ندارند، در عوض، شیوه ­خاصی برای گردش اکسیژن در بدن­ های خود دارند. مورچه ­ها سوراخ ­هایی در دو طرف بدن خود به نام سوراخ تنفسی یا اسپیراکل دارند که به آنها اجازه نفس کشیدن می­ دهد، شبکه ­ای از لوله ها در بدن­ های آنها، اکسیژن را از این سوراخ­ ها دریافت نموده و آن را بین تقریبا هر سلولی پخش می­ کند، همچنین این لوله ها با حرکت مورچه­ ها کربن دی اکسید را آزاد می ­کنند. مورچه ها چون شش ندارند، می­ توانند تا 24 ساعت زیر آب زنده بمانند.

مورچه ها با شته ها همزیستی دارند

مورچه­ ها با برخی از گونه ­های شته ­نوعی همزیستی دارند. شته ­ها، شهد شیرینی از منابع غذایی خود برای مورچه ­ها می ­آورند و در مقابل هم مورچه ­ها از آنها در برابر شکارچیان یا عناصر طبیعی مانند باران محافظت می­ کنند. لزوما این رابطه یک نوع رابطه همزیستی محسوب نمی­ گردد چرا که شته ­ها در طی انجام وظایف خود به زور دور هم جمع شده و اداره می ­شوند، شواهد نشان می ­دهند که مورچه­ ها، شته ­ها را وادار می­ کنند تا در جمع آوری غذا کارآمدتر باشند.

همزیستی مورچه و شته

مورچه ها به اندازه دایناسورها قدمت دارند

انسان­ ها حدود 200 هزار سال است که روی کره زمین زندگی می کنند. در مورد مورچه ها، دانشمندان بر این عقیده هستند که آن ها از زمان دوره کرتاسه­ میانی بر روی کره زمین بوده ­اند که حدود 110 تا 130 میلیون سال پیش می ­باشد. این به معنای آن است که مورچه ­ها با برخی از سرشناس­ ترین دایناسورها طی دوره زمانی مشترکی در این سیاره بوده ­اند، به معنای اینکه آنها از انقراض جمعی که دایناسورها را به کشتن داد و همچنین عصر یخبندان نجات پیدا کردند.

مورچه ها دو معده دارند

اگر به مورچه ­ها از نزدیک نگاه کرده باشید، شاید متوجه این موضوع شده باشید که گاهی اوقات آنها سرهای خود را به همدیگر نزدیک می کنند. در این حالت یک مورچه­ در واقع مورچه دیگر را از طریق معده­ دوم خود غذا رسانی می­ کند. مورچه­ ها یک معده دارند که در آن غذای خود را نگهداری کرده و مصرف می­ کنند و معده دیگر که در آن غذا را برای به اشتراک گذاری با سایر مورچه ­ها نگه می ­دارند، این کار به کلونی اجازه می­ دهد تا خیلی مؤثر عمل کنند. زیرا مورچه­ هایی که برای غذا جستجو می کنند می ­توانند مورچه­ هایی را غذا دهند که منتظر می­ مانند تا از لانه یا ملکه محافظت کنند.

مورچه ها فوق العاده قوی هستند

از دیگر ویژگی های مورچه می توان به قدرت بالای آنها اشاره کرد. برخلاف اندازه کوچک آنها، مورچه­ ها قدرت فوق العاده­ ای دارند، مورچه ­ها می­ توانند هر چیزی با وزن 10 تا 50 برابر وزن بدن خود را حمل کنند. به طرز عجیبی، مورچه­ بافنده­ آسیایی می ­تواند تا 100 برابر وزن بدن خود را بلند کند، دلیل اینکه مورچه­ ها اینقدر قوی هستند در حقیقت این است که کوچک هستند، چون آنها خیلی کوچک هستند، عضلات آنها، در مقایسه با جانوران بزرگ­تر، ضخیم تر بوده و نیروی بیشتری تولید می­ کنند، حتی مشاهده شده که مورچه­ ها در گروه ­های کوچک با یکدیگر همکاری می کنند تا اشیای خیلی بزرگ را حرکت دهند.

مورچه ها فوق العاده قوی هستند

مهم نیست که چه نوع مورچه­ ای در ملک خود یا در خانه خود دارید، در صورتی که مورچه ­ها عامل مزاحمی باشند، شاید وقت آن فرا رسیده که نوع مورچه را شناسایی کرده و خود را از شر هر گونه مورچه­ ای که در خانه شماست خلاص کنید. شاید ریشه کن کردن مورچه ها کار سختی به نظر برسد اما با استفاده از سموم مورچه کش قوی که برای نابودی مورچه تخصصی شده اند، کشتن مورچه ها در خانه کاری آسان خواهد بود.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید