لانه سازی و کلونی مورچه بافنده

مورچه ها در کلونی های بسیار پیچیده ای زندگی می کنند. در این کلونی ها ملکه، رهبر آنهاست و دارای کارگرانی است که از لانه او محافظت می کنند. اصطلاح "کلونی مورچه" نه تنها ساختار لانه ای که مورچه ها در آن زندگی می کنند را نشان می دهد، بلکه قواعد اجتماعی را نیز نشان خواهد داد، مورچه ها با همدیگر در سازماندهی یک کلونی همکاری می کنند.

کلونی مورچه ها

حتما تا به حال با تپه هایی که مورچه ها به آن رفت و آمد می کنند مواجه شده اید. این تپه ها در واقع کل ساختار کلونی مورچه نیستند بلکه فقط ورودی و خروجی کلونی را نشان می دهند. این تپه ها از خاک، شن، ماسه و مواد دیگری ساخته شده اند. این تپه ها از حفاری مورچه ها پدید می آیند. مورچه ها تونل های زیرزمینی را حفر کرده و کلونی خود را می سازند. در حقیقت، کلونی اکثر انواع مورچه ها در اعماق زمین قرار دارند و عمق آنها حتی به 7 تا 8 متر می رسد. در این شرایط مطمئنا از بین بردن کلونی مورچه هایی که در حیاط خانه شما قرار دارند سخت تر از همیشه خواهد بود.

چه نوع مورچه هایی در کلونی زندگی می کنند؟

کلونی مورچه ها به طور معمول دارای سه نوع مختلف مورچه هستند. که عبارتنداز: ملکه، کارگر و مورچه های نر تولید مثل کننده.

مورچه ملکه، همانطور که از نام او پیداست، هم بنیانگذار و هم رهبر کلونی است. وظیفه اصلی او گسترش کلونی با تخم گذاری هزاران تخم است. تخم های ملکه برای محافظت در برابر شکارچیان در اعماق کلونی قرار می گیرند. مورچه های ملکه بسیار بیشتر از سایر اعضای کلونی زندگی می کنند، در بعضی از گونه ها ملکه تا سی سال عمر می کند. ملکه ها قبل از جفتگیری بالهای بزرگی دارند و اندازه آنها نیز بسیار بزرگتر از سایر مورچه هایی است که در خارج از کلونی با آنها روبرو می شوید. این بال ها بعد از تخمگذاری می ریزند.

ملکه در گونه خاصی از مورچه

 تقریباً هر مورچه ای که در خارج از لانه با آن روبرو می شوید یک مورچه ماده یا کارگر است. مورچه های کارگر بر خلاف ملکه، تخم نمی گذارند. در عوض، آنها مسئول ساختن و نگهداری کلونی، محافظت از آن و از همه مهمتر تغذیه کلونی هستند. بسته به گونه مورچه، مورچه های کارگر می توانند از چند هفته تا یک سال زنده بمانند.

در هر کلونی مورچه، ملکه تخم هایی را تولید می کند که به نر و ماده تولید مثل کننده تبدیل می شوند. مورچه های تولید مثل کننده بالدارند. پس از بلوغ، این مورچه ها از کلونی خارج می شوند و کار آنها ایجاد کلونی های جدید است. نرها پس از جفت گیری می میرند.

مورچه های نر تولید مثل کننده

متوسط ​​طول عمر کلونی مورچه ها چقدر است؟

حفظ کلونی مورچه به طول عمر ملکه بستگی دارد. متوسط طول عمر مورچه ها نیز بسته به گونه آنها متفاوت است. مورچه ی آتشین گونه ای تهاجمی است که می تواند برای دام و حتی انسان به ویژه کودکان بسیار خطرناک باشد. ملکه های مورچه آتشین می توانند تا هفت سال زندگی کنند و بیش از 1000 تخم در روز بگذارند. مورچه های نجار نیز نوعی دیگر از مورچه های خطرناک هستند که کلونی های خود را در سازه های چوبی بنا می کنند. ملکه مورچه های نجار نیز می تواند تا پنج سال زنده بماند.

میانگین جمعیت کلونی مورچه ها چقدر است؟

متوسط ​​جمعیت کلونی مورچه ها نیز به گونه ی مورچه بستگی دارد. کلونی مورچه آتشین می تواند خانه ده‌ها هزار مورچه باشد. مورچه های آتشین حتی می توانند جزو ابر مورچه ها خوانده شوند. این ابر مورچه ها در حقیقت شبکه های گسترده ای شامل چند ملکه با کارگران بسیار زیاد هستند.

کلونی مورچه های نجار کوچکتر هستند و جمعیت آنها به تدریج رشد می کند. کلونی های مورچه نجار فقط از یک ملکه واحد حمایت می کنند. مورچه های خانگی بودار یا مورچه های بدبو که بوی شیرین بدی مانند بوی نارگیل فاسد شده رها می کنند، کلونی آنها مانند مورچه های آتشین، می تواند چندین ملکه داشته باشد. این مورچه ها اغلب لانه های موقتی می سازند، بنابراین تخمین دقیق تعداد مورچه ها در کلونی بسیار دشوار است.

کلونی مورچه نجار

کلونی مورچه ها

چرخه زندگی کلونی مورچه ها بسیار پیچیده است. کلونی مورچه ها مکانی است که مورچه ها پیرامون آن چرخه زندگی خود را سازمان می دهند. کلونی معمولی شامل یک یا چند ملکه تخمگذار، تعداد زیادی مورچه ماده که نقش کارگر و سرباز را بر عهده دارند و تعدادی مورچه بالدار نر و ماده که در فصل جفت گیری از کلونی خارج می شوند تا کلونی های جدید بسازند. این مورچه های بالدار پروازهایی را انجام می دهند که در زمان مشخصی از روز انجام می شود.

اصطلاح کلونی مورچه ها به مجموعه کارگران، تخم ها، مورچه های تولید مثل کننده نابالغ و ملکه گفته می شود.

همه اعضای کلونی مورچه، مربوط به یک ملکه واحد هستند. آنها به خوبی با یکدیگر همکاری می کنند.

لانه مورچه ها دارای فضاهای فیزیکی است که مورچه ها در آن زندگی می کنند. آنها می توانند در زیر زمین، درون تنه درختان، در زیر صخره ها یا حتی در داخل گیاهان لانه بسازند.

اندازه کلونی

اندازه کلونی، به تعداد مورچه ای که کلونی را تشکیل می دهند، بستگی دارد و برای مورچه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این امر می تواند بر نحوه تغذیه، چگونگی دفاع از لانه های خود، نحوه جفتگیری آنها و حتی ظاهر شان تاثیر بگذارد. به همین ترتیب، اندازه کلونی در تأثیرگذاری بر نحوه سازماندهی کلونی بسیار مهم است. با این حال، اندازه کلونی ها در گونه های مختلف مورچه بسیار متفاوت است. 

برخی از آنها کلونی های بسیار کوچکی متشکل از پنجاه عدد مورچه هستند، در حالی که برخی دیگر یک کلونی با میلیون ها کارگر هستند. حتی، تغییرات فصل می تواند بر تعداد مورچه موجود در کلونی موثر باشد. به عنوان مثال، یک کلونی در تابستان می تواند دارای حدود 300 کارگر بوده و تعداد آنها در زمستان به بیش از 2000 کارگر افزایش پیدا کند. ژنتیک و عوامل محیطی نیز می توانند باعث تغییر در اندازه کلونی شود این موضوع بیشتر در میان گونه هایی از مورچه با سایز بزرگتر صادق است.

ابعاد کلونی مورچه

سوپر کلونی

سوپر کلونی زمانی اتفاق می افتد که بسیاری از کلونی های مورچه در یک منطقه بزرگ به هم می پیوندند. تا سال 2000، بزرگترین ابر کلونی مورچه شناخته شده در هوکایدو ژاپن بود. تخمین زده می شد که این ابرکلونی حاوی 306 میلیون مورچه کارگر و یک میلیون مورچه ملکه باشد که در 45000 لانه زندگی می کنند و در گذرگاه های زیرزمینی به مساحت 670 هکتار به هم پیوسته اند.

ساختار کلونی

کلونی های مورچه ها ساختاری اجتماعی با سلسله مراتب پیچیده است. مورچه ها طبق نیاز کلونی وظایف شان را انجام می دهند و این وظایف با توجه به سن و یا حتی عملکرد مورچه قابل تغییر هستند. با بزرگتر شدن مورچه ها، آنها از ملکه یا مرکز کلونی دورتر می شوند. مورچه های جوانتر در لانه، محافظت از ملکه و تخم ها را برعهده دارند.

علی رغم عنوان ملکه، او وظایف را به مورچه های کارگر واگذار نمی کند. مورچه ها وظایف خود را بر اساس اولویت های کلونی انتخاب می کنند. مورچه های کلونی دارای یک "ذهن فوق العاده" جمعی هستند و به صورت جمعی کار می کنند. مورچه ها می توانند مناطقی را با یکدیگر مقایسه کرده و مشکلات پیچیده را با استفاده از اطلاعات بدست آمده توسط هر یک از اعضای کلونی حل کنند، برای یافتن بهترین محل لانه سازی یا یافتن غذا آنها به همدیگر کمک می کنند. برخی از گونه های اجتماعی انگلی مورچه ها، معروف به مورچه های برده دار، حمله و سرقت لارو از کلونی های دیگر را برعهده دارند.

همکاری مورچه ها برای بقای کلونی

به طور کلی، مهم نیست که چه نوع مورچه ای را در داخل و اطراف خانه خود می بینید، زمانی که مورچه ها برای پیدا کردن مواد غذایی و انتقال به کلونی شان به سراغ آشپزخانه شما می آیند به عنوان آفت شناخته می شوند. در این زمان باید بدانید که فقط این مورچه های روی پیشخوان آشپزخانه نیستند که باید از بین بروند بلکه تعداد مورچه های بیشتری نیز در کلونی وجود دارند. پس بهتر است با استفاده از سموم تخصصی ضد مورچه و با از بین بردن تمام مورچه ها در کلونی خیال خود را از هجوم هر روزه ی مورچه ها آسوده کنید.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید