راه های ورود مورچه به خانه

آیا به یکباره، سر و کله تعداد زیادی مورچه در همه جای خانه تان پیدا شده است؟

لشکر مزاحمی از مورچه ها که روی میز ها می چرخند، دور کوچکترین قطرات مایعات شیرین حلقه می زنند، روی سینک ظرفشویی مانند توریست ها گردش می کنند و شما آن ها را در همه جای خانه خود، مشاهده می کنید. 

حتماً این سوال برایتان پیش آمده، که این مورچه ها از کجا آمده اند؟ یا این که مورچه ها چگونه وارد خانه می شوند؟

 به نظر می رسد هر گونه کثیفی و آلودگی در منزل، سبب پیدا شدن سر و کله مورچه ها می شود.

بیایید نگاهی داشته باشیم به راه های مختلفی که، مورچه ها می توانند از طریق آن ها وارد یک خانه شوند. زیرا همان طور که می دانید، دانستن اینکه مورچه ها چگونه راه خود را به داخل خانه پیدا می کنند، اغلب اولین قدم برای درمان آلودگی مورچه است.

در این مقاله قصد داریم نقاط مهم ورودی مورچه ها به خانه را، مورد بررسی قرار دهیم.

ورود مورچه از طریق درز و ترک های موجود در دیوار

مکان های مناسب برای ورود مورچه ها

بیشتر خانه ها، به صورت کامل ایزوله نیستند. به این معنی که بین داخل خانه و بیرون، تبادل هوا وجود دارد. این تبادل هوا معمولاً از طریق درزهای موجود در دیوارها، پنجره ها و همچنین درها و دریچه ها انجام می شود.

این شکاف ها به اندازه ای بزرگ هستند، که مورچه ها بتوانند از طریق آن ها به درون خانه راه پیدا کنند. درزها بیشتر در دیوارها و کف، سقف یا گوشه و کنارهای خانه، ایجاد می شوند. همچنین، مناطقی که سوراخی در دیوار یا پنجره ها ایجاد شده مانند پریز، محل عبور لوله های آب و کابل های برق همچنین دریچه های تهویه، مکان هایی مناسب برای ورود مورچه به خانه ها هستند.

ترک ها و درزها می توانند به راحتی یک مورچه را به درون خانه تان دعوت کنند. بعنوان مثال، برخی از مصالح ساختمانی مانند گچ و سایر مصالح ساختمانی قدیمی، به شدت مستعد ترک خوردگی و ایجاد شکاف های ساختاری هستند. این شکاف ها، بزرگ راه هایی برای ورود انواع حشرات موذی از جمله مورچه ها، ایجاد می کنند.

مورچه ها در پریز برق

راه ورود مورچه از طریق شکاف های موجود در فونداسیون

اگرچه بیشتر ساختمان ها، پی هایی مقاوم دارند؛ اما نمی توان ادعا کرد که پی، عاری از هر گونه درز و شکاف است. همیشه در هنگام ساخت، شکاف های ریزی در پی ایجاد می شود و این شکاف ها، راهروی ورود مورچه ها به خانه، محسوب می شوند.

همچنین پی هایی که از جنس بلوک های بتنی جامد نیستند، می توانند فضایی فراهم کنند که مورچه ها بتوانند در جستجوی غذا، گرما و رطوبت، به آن نفوذ کنند.

مورچه ها داخل کف خانه

مطمئناً، همه ما می دانیم که مورچه ها به دنبال خرده های نان و مواد غذایی دیگر، به روی کف خانه حرکت می کنند و این طرف و آن طرف می روند. آنچه ممکن است برای خیلی ها واضح نباشد، این است که، مورچه ها چگونه مواد غذایی را می یابند. حرکت مورچه ها در درون کف خانه ها نیز بر اغلب ما پوشیده است. آن ها می توانند در زیر فرش، کاشی و کف پوش های چوبی، مسیرهایی برای خود ایجاد کنند.

 اگر مورچه ها از زیر کف پوش ها بیرون بیایند، پیدا کردن محل ورود آن ها، می تواند بسیار دشوار باشد. در عین حال، ممکن است مورچه ها برای حرکت در خانه، از فضای داخلی کف پوش ها استفاده کنند. کف پوش های معمولی که از تخته سه لا ساخته شده اند. در بخش داخلی این کف پوش ها، فضای زیادی برای حرکت مورچه های کوچک، وجود دارد.

پارکت مکانی مناسب برای اختفای مورچه ها

پنجره ها

ما از پنجره های خانه، برای بهره مندی از نور خورشید و هوای تازه، استفاده می کنیم. در حالی که مورچه ها از آن به عنوان راه ورود به خانه، استفاده می کنند.

 پنجره های باز با سوراخ های بزرگ، ورودی عالی برای مورچه ها هستند. چارچوب های پنجره فراتر از خود آن، راه ورود مورچه به خانه ها را فراهم می کنند. زیرا مابین بیشتر چاچوب و دیوارها، فاصله ای وجود دارد که به مورچه ها اجازه ورود می دهد.

 همچنین، چاچوب پنجره های چوبی، رطوبت را جذب کرده و پوسیده می شوند. قطعات پوسیده چوب، می تواند خانه ای ایده آل برای گونه های مختلف مورچه، فراهم کند.

درب ها

درست مانند پنجره ها، برخی از مورچه ها بهترین راه برای ورود به خانه را در اطراف درب های منازل، پیدا می کنند. درب هایی که به خوبی عایق کاری نشده اند، برای دسترسی مورچه ها به فضای داخل خانه، ایده آل هستند.

مانع از ورود مورچه ها به خانه شوید

بخش پایینی درب های ورودی را بررسی کنید، و در صورتی که فضایی برای ورود حشرات موجود بود، به خوبی آن را مهر و موم کنید. همچنین بخش های کنار و بالای درب را از نظر وجود درز و شکاف، بررسی و در صورت لزوم ترمیم نمایید. از بین بردن نقاط دسترسی، کمک بزرگی برای از بین بردن تهاجم مورچه ها و سایر آفات خانگی است.

نکته دیگری که باید بررسی کنید، درب هایی هستند که به ندرت در منازل مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که این درب ها کمتر استفاده دارند، ممکن است مهر و موم شان خراب شده، یا ترک و درزهایی در آن ها به وجود آمده باشد. این درزها، امکان دسترسی آسان مورچه و سایر حشرات را به خانه، فراهم می آورد.

خطوط آب و برق

به خاطر وجود کابل خطوط برق و تلفن و لوله های آب و گاز، تعداد زیادی سوراخ کوچک در همه خانه ها وجود دارد. پس باید این مسیرها را از نظر وجود فعالیت مورچه ها، به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید، کاملاً بسته هستند.

محل اتصال این خطوط به خانه، به وارد شدن انواع حشرات کوچک به داخل منزلتان، کمک می کند. گذشته از مشکل آفات، این فضاها می توانند هوا را به داخل خانه بکشند و باعث تأثیر بر گرمایش و سرمایش منازل شوند.

لوله های آب یکی از ورودی های مورچه به خانه هستند

مورچه هایی که با دست خود، وارد خانه می کنید:

ممکن است مورچه ها به اشتباه به داخل خانه راه بیابند. به عنوان مثال، اسباب بازی توخالی که در طول تابستان در حیاط مانده، می تواند میزبان کلونی مورچه ها شده باشد. با انتقال این اسباب بازی به داخل خانه، در واقع با دست خود یک کلونی مورچه را به خانه تان حمل کرده اید.

گیاهان زینتی که با فرا رسیدن فصل زمستان به داخل خانه منتقل می شوند نیز، ممکن است منبع مورچه های موجود در خانه باشند. همچنین گروه های بزرگ مورچه، ممکن است از طریق اشیائی چون، مبلمان یا وسایل دست دوم، شیلنگ ها، لوله ها و حتی مواد غذایی خریداری شده، وارد خانه ها شود.

مورچه هایی که در خانه، متولد شده اند

برخی مورچه ها، همیشه در خانه شما بوده اند. یعنی در خانه شما متولد شده اند. اما آیا چنین چیزی ممکن است که، مورچه ها در همان خانه که زندگی می کنند به دنیا آمده باشند؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت، البته که چنین چیزی امکان پذیر است. نگاهی به چرخه زندگی کلونی مورچه ها، نشان می دهد برخی گونه های مورچه، می توانند لانه های خود را داخل خانه شما بسازند. این مورچه ها غالباً از حفره های دیوار یا چوب پوسیده، برای ساخت لانه خود، استفاده می کنند.

این بدان معناست که، چندین نسل از این حشرات می توانند به عنوان هم خانه، در کنار شما زندگی کنند. در حقیقت، مورچه های آذوقه جو، تنها اعضای کلونی هستند که از خانه خارج می شوند. در حالی که دیگر اعضای کلونی، مانند ملکه یا مورچه هایی که مسئول پرورش تخم ها هستند، همیشه درون لانه ای که داخل خانه ما ساخته شده است، باقی می مانند. بهترین راه نجات از شر مورچه های سمج، استفاده از سموم مورچه کش تخصصی و قوی آنت کیلر است.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید