روش های از بین بردن کلونی مورچه

مورچه ها در طبیعت نقش مهمی در تعادل اکوسیستم دارند. زمانی که مورچه ها در زیستگاه های طبیعی خود زندگی می کنند مشغول پاکسازی زمین از مواد آلی مانند حیوانات و حشرات مرده هستند.

مورچه ها برگ های ریخته شده را تجزیه و خاک سطحی را غنی و حاصلخیز می کنند و هم چنین یک بخش اساسی از زنجیره غذایی هستند.

آنها تا زمانی که وارد خانه ما نشده باشند بی آزار هستند اما در صورت ورود به خانه، مسائلی نظیر مشکلات سلامتی، آلودگی و حتی اقتصادی برای ما ایجاد می کنند.

کلونی مورچه هایی که درخانه یا اطراف خانه شما زندگی می کنند می تواند تبدیل به یک مزاحم واقعی شوند. بسته به نوع مورچه ها، آن ها می توانند باکتری ها، انگل ها و سایر عوامل بیماری زا را گسترش دهند. آنها همچنین توانایی آسیب زدن به چمن، باغ و حتی خانه شما را هم دارند.

کلونی مورچه چیست؟

ممکن است شما یک خط از مورچه هایی که در حال جستجو برای غذا هستند را ببینید، که این فقط خطی از سطح کلونی مورچه هاست. کلونی مورچه ها واحدهای خانوادگی پیچیده ای هستند که هزاران یا میلیون ها مورچه در آن زندگی می کند.

دنبال کردن خطوط مورچه برای یافتن کلونی

در کلونی، مورچه ها برای ایجاد لانه های پیچیده با هم همکاری می کنند، آن ها لارو و نوزادها را پرورش می دهند و مواد غذایی را ذخیره می کنند.

لانه مورچه، برای هر گونه شکل ظاهری خاصی داشته و با گونه دیگر متفاوت است. برای مثال مورچه های کارگر در گونه مورچه ارتشی، از بدن خودشان برای ساخت کلونی و محافظت از ملکه استفاده می کنند. مورچه های نجار، با نقب زدن در پوست درختان خشک شده و یا آسیب به چوب خانه ها لانه هایشان را می سازند. مورچه های آتشین لانه های زیرزمینی تا عمق دو متر را می سازند که بالای آن را با تپه ای از خاک می پوشانند. این تپه می تواند تا شصت سانتیمتر ارتفاع داشته باشد.

ساختار کلونی مورچه

کلونی مورچه ها یک ساختار است. در داخل کلونی، طبقات یا گروه هایی از مورچه ها وجود دارند که کارهای مختلفی را انجام می دهند. این طبقات شامل ملکه ها، نرها و کارگران هستند. مورچه های ملکه مسئول تخم گذاری هستند و نرها برای تولید مثل در کلونی ضروری هستند، اما خیلی زود بعد از جفت گیری می میرند. مورچه های کارگر، ماده هستند. بیرون از لانه مسئول تهیه غذا و در داخل لانه از تخم ها پرستاری می کنند. همه گروه ها، برای سالم نگه داشتن کلونی با هم همکاری می کنند.

نمای داخلی کلونی مورچه

مورچه های کارگر، ستون فقرات کلونی هستند و هر کدام از آنها وظایف جداگانه ای را انجام می دهند. برخی از کارگران از تخم ها، لاروها و شفیره ها مراقبت می کنند و هرگز لانه را ترک نمی کنند. تعدادی از کارگران در جستجوی مداوم غذا و آب از لانه خارج می شوند.

معمولاً مورچه های بزرگتر کلونی برای جستجوی غذا مسافت زیادی از لانه دور می شوند در حالی که مورچه های کوچکتر نزدیک لانه می مانند. بیشتر کلونی مورچه ها بیش از یک ملکه دارند و ملکه ها می توانند از طریق فرآیند توسعه، کلونی جداگانه ای را ایجاد کنند. فرآیند توسعه کلونی وقتی اتفاق می افتد که یک ملکه، چند کارگر را برای ایجاد لانه به کار گیرد بدین ترتیب کلونی جدید ساخته می شود.

چگونه کلونی مورچه ها را شناسایی کنیم؟

 اگر دنبال ردیفی از مورچه های حامل غذا به لانه هایشان باشید به آسانی می توانید کلونی مورچه ها را پیدا کنید. اما همیشه شناسایی کلونی مورچه ها به این راحتی نیست حتی اگر تپه ای  قابل رویت پیدا کنید. کلونی مورچه ها معمولاً زیر زمین قرار دارد. پیدا کردن کلونی مورچه های نجار می تواند کمی  مشکل باشد، به خصوص زمانی که آن ها، لانه هایشان را در دیواره های خانه شما ایجاد کرده اند شاید تا زمانی که نشانه های آسیب و خرابکاری را مشاهده نکنید تا آن زمان دقیقا نمی دانید محل کلونی کجاست.

چگونه می توان از شر کلونی مورچه ها خلاص شد؟

روش خلاص شدن از کلونی مورچه ها بستگی به مکان لانه دارد. از روشهای ویژه می توان برای مورچه هایی که زیر تپه ها، لانه کرده اند استفاده نمود. این روش ها معمولاً مبتنی بر استفاده از سموم مایع است. بسته به ابعاد تپه و عمق لانه، ممکن است بیش از یک بار، مجبور به استفاده از سم برای از بین بردن کل کلونی باشید.

روش های از بین بردن کلونی مورچه

در صورتی که مورچه های نجار در خانه لانه کرده باشند، از روش طعمه گذاری برای مورچه ها، که روش کندی برای از بین بردن آنهاست می توان استفاده نمود. مورچه ها طعمه ها را با خود به داخل لانه می برند که برای انسان غیرقابل دسترسی است. هنگامی که طعمه به لانه رسید، همه مورچه ها از جمله مورچه های نوزاد و ملکه تغذیه می کنند. طعمه ها سپس به آرامی شروع به کشتن اعضای کلونی از داخل و خارج می کنند. مورچه های نجار می توانند صدمات قابل توجهی به خانه ها وارد کنند احتمالاً به طور کلی دوام و پایداری سازه خانه را به خطر بیاندازند. اگر در خانه، مورچه های نجار دارید، اکیداً توصیه می شود از سموم تخصصی برای از بین بردن آنها استفاده نمایید.

انواع مختلفی از کلونی مورچه ها، با استفاده از طعمه و اسپری های کشنده مورچه ها قابل کنترل است. با استفاده از روشهای طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین، دارچین یا روغن ها نیز می توانید مورچه ها را فراری دهید. صرف نظر از نحوه انتخاب مقابله با مورچه ها، همیشه یک روش پیشگیرانه، بهترین روش است.

انجام اقدامات پیشگیرانه مانند تمیز نگه داشتن خانه از زباله های مواد غذایی و سایر زباله ها به دور نگه داشتن مورچه ها از خانه کمک می کند. همیشه مراقب ترک های پنجره ها و درب ها باشید.

پنجره ها، یکی از راه های ورود مورچه به خانه

گیاهان و بوته های گل را نزدیک محوطه خانه نکارید. چوب ها، هیزم و کودهای گیاهی را دور از خانه نگه داری کنید. اگرچه مورچه ها می توانند به محیط زیست کمک کنند، اما می توانند یک آفت باشند و با کمی تلاش می توانید خانواده و خانه تان را در برابر آلودگی محافظت نمایید. بهترین راه برای محافظت از خانه تان در برابر مورچه ها استفاده از سموم قوی ضد مورچه است که  فرمولاسیون آن ها به نحوی است که هیچ ضرری برای انسان و محیط زیست ندارند.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید