گزش مورچه و عوارض ناشی از آن

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها مورچه‌های آتشین هستند که گاز می‌گیرند درصورتی که این امر درست نیست بیش از 12000 گونه مورچه وجود دارد و هر کدام در هنگام دفاع از خود، واکنش متفاوتی بروز می‌دهند.

آیا همه مورچه ها گاز می‌گیرند؟ بله، همه‌ی مورچه‌ها توانایی گاز گرفتن دارند اما پاسخ به این سوال ساده نیست، چرا که انواع گونه‌های مورچه دارای مکانیسم دفاعی متفاوتی هستند. برای مثال مورچه‌های آتشین، هنگام تزریق مواد شیمیایی تحریک شده و گاز می‌گیرند اما این امر تنها زمانی که لانه یا لانه‌های آنها در معرض خطر باشد اتفاق می‌افتد برخی مورچه ها نیز از این مکانیسم برای شکار استفاده می‌کنند.

نحوه تشخیص مورچه ها

از طریق مشاهده آناتومی بدن مورچه‌ها می‌توان تشخیص داد که مورچه گاز می‌گیرد یا نیش می‌زند؟ بدن مورچه‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌است این سه قسمت شامل سر، سینه و شکم می‌باشد. همچنین در بدن آن‌ها گره‌هایی وجود دارد که سینه را به شکم متصل می‌کند اولین قدم در شناسایی مورچه‌ها، بررسی گره‌ها می‌باشد که یک گره وجود دارد یا دو گره. در صورتی که دو گره داشته باشند جزو مورچه های نیش زننده بوده و در صورت داشتن فقط یک گره، این مورچه ها گاز می گیرند. قدم بعدی شناسایی، بررسی وجود یا عدم وجود اندامی برای نیش زدن است.

نیش مورچه

مورچه‌ها یکی از پر جمعیت ترین موجودات روی کره‌زمین هستند. اعتقاد بر این است که در حدود ده ها میلیارد مورچه بر روی کره خاکی زندگی می کند. با توجه به فراگیر بودن آن‌ها، کسانی که به مورچه ها آلرژی دارند دچار مشکل خواهند شد. در ادامه مطالبی در این‌باره ارائه شده‌است که شما با توجه به آن خواهید دانست به مورچه‌ها حساسیت دارید یا خیر؟

بعضی از مورچه‌ها تقریبا همه چیز را نیش می‌زنند بعضی دیگر از آن‌ها نیز می‌توانند با گاز گرفتن، به راحتی و بدون این‌که شما متوجه شوید حتی تکه‌ای از پوست شما را جدا کنند.

گاز گرفتن چند مورچه کافی است تا بدن شما بتواند حسگرهای دردش را تحریک کند و شما بعد از مدت کوتاهی متوجه آن خواهید شد و اینکه چه اتفاقی رخ داده است. در این مرحله اگر شما به مورچه‌ها حساسیت داشته باشید حتما متوجه خواهید شد.

نگرانی بعدی که در این باره وجود دارد مورچه‌هایی هستند که نیش می‌زنند. برخلاف زنبورها، این مورچه‌ها قادرند چندین بار شما را نیش بزنند هر نوع مورچه با نیش خود ممکن است سبب بروز حساسیت شود که در بیشتر مواقع واکنش‌ها خفیف هستند اما مواردی نیز وجود دارد که حساسیت شدیدی بروز می‌یابد.

علائم هشدار دهنده غیر مهم

هنگامی که مورچه‌ای شما را نیش می‌زند، بدن شما چندین واکنش و علامت را نشان می‌دهد. در طبیعی‌ترین حالت، محل گزیدگی به صورت نقطه‌ای قرمز رنگ مشاهده می‌شود این بدین معنا می‌باشد که نیش مورچه‌ سبب جریان غیر معمول خون، در این نقطه شده است.

علائم حساسیت به نیش مورچه

در هنگام واکنش شدیدتر حساسیت، محل گزیدگی متورم می‌شود. توده متورم شده در اکثر مواقع سبب بروز مشکل جدی نخواهد شد. این تورم ناشی از تجمع آب میان بافتی بدن شما در آن ناحیه است. این ماده یک بافت مرده‌ای است که در زیر پوست شما در حال بزرگ شدن می‌باشد و این نشانه واکنش آلرژیکی نمی باشد.


نشانه های حساسیت به نیش مورچه

علائم هشدار دهنده جدی

اولین نشانه واقعی آلرژی وجود درد است. شما باید در مورد میزان درد و ناراحتی خود که توسط نیش مورچه ایجاد شده ‌است، قضاوت نمایید اگر توجه نمایید علائم واقعی آلرژی را متوجه خواهید شد.

محل گزیدگی در حالت بروز حساسیت، خیلی متورم تر از حالت طبیعی گزیدگی است اطراف محل گزیدگی تغییر رنگ می‌دهد اگر در محل گزیدگی تاول زدید، مطمئنا شما حساسیت دارید محتوای تاول یک مایع غیرعفونی و کاملا شفاف می باشد برای اطمینان خاطر باید با یک پزشک مشورت نمایید.

نشانه دیگر وجود خارش است افرادی که به نیش مورچه آلرژی دارند در محل گزیدگی با خارش شدیدی روبرو هستند به عبارت دیگر وجود کهیر یا توده های برآمده در اطراف محل آسیب دیده، نشان از وجود حساسیت است.

حساسیت نسبت به نیش مورچه

بدترین نوع حساسیت

در موارد حساسیت شدید، نیش مورچه ممکن است سبب شوک آنافیلاکتیک شود آلرژی باعث ایجاد مکانیسم های محافظ داخلی در بدن می‌شود در این هنگام بدن شما تحت‌الشعاع مواد شیمیایی قرار گرفته و علائمی مانند فشار خون پایین و تنفس نامنظم بروز می‌یابد در این حالت سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید زندگی شما در معرض خطر است.

عوارض گزش مورچه می تواند خطرناک باشد. در صورت داشتن هر کدام از علائم فوق باید به پزشک مراجعه نمایید ممکن است شما به دارو و درمان نیاز داشته باشید.

اما همیشه بهترین راه برای دور ماندن از عوارض ناشی از وجود مورچه در خانه، استفاده از سموم ضد مورچه قوی با استانداردهای جهانی می باشد تا برای همیشه شما را از شر مورچه ها خلاص کند.

مورچه‌هایی که نیش می‌زنند 

یک. مورچه‌های آتشین قرمز رنگ

نیش مورچه‌های آتشین قرمز رنگ، محل گزیدگی را مانند آتش می‌سوزاند. ویژگی منحصر به فرد این نوع مورچه‌ها این است که آن‌ها عامل خطر را نه‌تنها یک بار بلکه چندین بار نیش می‌زنند. نیش آن‌ها معمولا سبب بروز لکه‌های متورم قرمز رنگ همراه با تاول بر روی پوست می‌شود. معمولا محل گزیدگی تا یک هفته با درد، خارش و تاول همراه می‌باشد برخی از افراد نسبت به نیش مورچه‌های آتشین قرمز  واکنش آلرژیکی دارند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایند.

دو. مورچه‌های آکروبات

مورچه‌های آکروبات معمولا از طریق نیش زدن طعمه خود را شکار کرده و می‌خورند. این نوع مورچه‌ها معمولا در مکان‌هایی که در اثر حمله سایر مورچه‌های نجار یا موریانه متحمل آسیب شده‌اند، یافت می‌شوند. این نوع مورچه‌ها معمولا از شیرینی و پروتئین تغذیه می‌نمایند بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را در آشپزخانه پیدا کنید.

مورچه آکروبات

سه. مورچه‌های دروگر

مورچه‌های دروگر بسیار تهاجمی هستند و مانند مورچه‌های آتشین قرمز رنگ، طعمه‌های خود را چندین بار نیش می‌زنند نیش آن‌ها سبب بروز درد جزئی در محل گزیدگی شده و پس از چند ساعت درد بهبود می‌یابد اما ممکن است محل زخم متورم و قرمز رنگ شود.

مورچه‌هایی که گاز می گیرند 

یک. مورچه‌های مزرعه

مورچه‌های مزرعه هنگام احساس خطر، طعمه خود را گاز می‌گیرند و محل گزیدگی معمولا دردناک می‌باشد. طعمه آن‌ها انسان‌ها و حیوانات خانگی هستند.

دو. مورچه‌های دیوانه

علت نامگذاری این نوع مورچه‌ها، حرکت نامنظم آن‌ها می‌باشد. مورچه‌های دیوانه مانند مورچه‌های مزرعه، دارای یک گره می‌باشند و برای دفاع از خود گاز می‌گیرند.

مورچه زرد دیوانه

سه. مورچه‌های نجار

مورچه‌های نجار یکی از بزرگترین گونه‌های مورچه هستند. این نوع مورچه‌ها در صورت احساس خطر، گاز می‌گیرند محل گزیدگی توسط مورچه‌های نجار، به علت وسیع بودن آن تا حدودی دردناک است.

 

سم مورچه کش قوی

نحوه خرید سم مورچه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید